keskiviikko 13. tammikuuta 2010

Heritagea ja vintagea

Pulau Penang, Malesia. Lämpötila: 35 astetta. Lomafiilis 100 %.

Keskiviikko starttasi aurinkoisen kuumana ja heti aamusta vaikutti siltä, että edessä on todella lämmin päivä. Onneksi pääsimme edellisaamua paremmin ylös ja niinpä olimme jo hyvissä ajoin aamiaisella. Kävimme heittämässä moikat vielä Riitalle ja Jyrkille, jotka odottelivat altaalla huoneidensa luovutusta ja samalla vetelivät tropiikin auringon viimeisiä säteitä kehoonsa vähäksi aikaa. Mikäs olikaan vedellessä, kun mittari näytti 35 astetta varjossa!

Olimme sopineet päiväksi kulttuuripainotteisen Heritage-retken Georgetowniin, jossa tulisimme käymään mm. kiinalais-malajilaisessa Pinang Peranakan rakennuksessa, joka toimii nykyään museona. Aulassa kuskiksemme esittäytyi miellyttävä Benny-niminen kiinalaistaustainen kaveri, jonka kyytiin hyppäsimme. Benny antoi meille muiden aiempien kuskiemme tapaan taas matkan aikana rautaisannoksen tietoutta Malesian monikansallisesta kulttuurista ja historiasta.

Ennen päivän varsinaisia retkikohteita Benny pysäytti auton yhdessä Penangin kuuluisimmista hotelleista. Varakkaan armenialaisen liikemiehen vuonna 1885 rakennuttama Eastern & Oriental loistohotelli henkii brittiläisen siirtomaakauden henkeä ja sisälle kurkistaessamme totesimme, että täydellisessä alkuperäisessä kunnossa pidetyllä rakennuksella on oma ainutlaatuinen ilmeensä ja ilmapiirinsä. Valittavasti kynsi ei oikein kykene kyseisen hotellin hintatasoon, sillä meille tarjotusta esitteestä huomasimme halvimmankin huoneen yöhinnan nousevan lähes 400 amerikan dollariin yöltä. Niinpä jatkoimme matkaa varsinaisiin kohteisiimme.

Perille päästyämme Pinang Peranakanissa meitä odotti talon oma opas. Peranakanin opastettu kierros todisti meille, että rakennus on huonekaluineen, tavaroineen, tekstiileineen erittäin kaunis paikka ja myös kiinnostava arkkitehtoonisesta näkökulmasta. Kaikessa näkemässämme oli mukana omaperäinen sekoitus brittien siirtomaavallan aikaista hienoston snobbailua yhdistettynä kiinalaiseen feng-shui pohjaiseen filosofiaan. Siihen kun vielä päälle lisää malajien oman kulttuurin vaikutuksen, niin kasassa onkin ollut aikamoinen soppa. Mutta kun asiaa ajattelee tarkemmin, niin tuo sekoitus taitaakin olla juuri se malesialaisuuden tai ainakin penangilaisuuden ydin. Kulttuurien ja rotujen hulvaton sekamelska, jossa jokainen ottaa taustastaan juuri ne itselle sopivat asiat ja tavat. Ja lopputulos on yllättävänkin viehättävä, jos nyt ei ainakin mielenkiintoinen.

Kuvasin Peranakan Mansionin eräässä huoneessa panoraaman, josta näkyy hieman paikan loistokkuutta. Kyseisestä huonetta vuokrataan mm. paikallisten hääseremonioihin. Peranakanissa näimme myös vanhan kameran, joka ei kooltaan enää nykyaikana oikein matkakuvausvehkeenä toimisi. Oheisesta kuvasta tosin selviää se, että onhan siinä renkaat sentään! :)

Seuraavaksi hyppäsimme jälleen riksan kyytiin, jolla siirryimme toiseen varsinaiseen käyntikohteeseemme, Leon Sang Tong Khoo Kongsiin, eli Khoo-suvun pyhättöön, joka on kuulemma yksi upeimpia ja parhaiten säilyneitä klaanipyhättöjä maailmassa ja varsinkin Kiinan rajojen ulkopuolella.

Khoo Kongsi on hyvä esimerkki siitä, miksi Penangin vanhat rakennukset on valittu Unescon maailmansuojelukohteeksi. Kiinalaisen kekseliäisyyden ja filosofian sekä uskonnon symbolina sekä käytännön esimerkkinä rakennus on mielenkiintoinen käyntikohde. Onneksemme saimme tutustumisesta vielä enemmän irti, koska Benny ei pelkästään tyytynyt luettelemaan nimiä ja vuosilukuja perusopastuksen tyyliin, vaan lisäsi ns. lihoja luiden ympärille kertomalla yksityiskohtiin liittyviä tarinoita ja esimerkkejä. Kuulimme esimerkiksi kertomuksia kiinalaisten tavasta kunnioittaa enemmän vanhempiaan kuin lapsiaan ja opimme myös sen, miksi myös meidän kultturissamme esimerkiksi kannetaan tuore morsian kotikynnyksen yli sisään. Ja vastaus ei siis ole se, että siitä se "akka" alkaa lihomaan, joten silloin se on tehtävä, kun myöhemmin ei enää onnistu.... :)

Khoo Kongsin jälkeen päätimme jäädä kiinalaiskortteleihin eli Chinatowniin ruokailemaan, jossa tällä kertaa nautimme porsasta ja kanaa riisin, kevätrullien ja keiton kera. Ihan maukasta ja asiallista ruokaa, mutta jotenkin olen enemmän alkanut pitämään noista intialaisten ja thaikkujen sapuskoista tai sitten ihan malajien virityksistä. Kiinalaiskortteleissa kuvasin myös panoraaman, jossa pääsee astumaan keskelle penangilaista arkea.

Sitten taksilla takaisin Batu Ferringhille, jossa aiomme ottaa illan aika iisisti. Huomenna on nimittäin lento Langkawille, joten seuraava päivitys matkapäiväkirjaan saattaakin tulla vasta sieltä. Ja sitä ennen on lyötävä kamat laukkuun, pulahdettava vielä uimassa ja nautittava vielä hetki penangilaisesta vieraanvaraisuudesta!

1. Terveiset täältä lumisesta Suomesta. Innolla luen blogianne joka päivä. Lähdemme Malesiaan helmikuun alussa. Majoitumme Penangissa ensin Eastern & Oriental hotellissa, sitten Kuala Lumpuriin Istanaan ja sitten takaisin Penangille Cafe Hard rock -hotelliin. Nyt olemme päässeet bloginne kautta jo MATKAFIILIKSEEN, kun olette näissä kaikissa jo käyneet. Aurinkoista ja rentouttavaa loman jatkoa. Nauttikaa!

2. Kiitoksia ja tervetuloa! Mukavia paikkoja kaikki, joten varmasti hieno loma tulossa.