perjantai 8. tammikuuta 2010

Hindutemppelissä vuoren sisällä

Batu Caves, Malesia. Lämpötila: 31 astetta. Lomafiilis 98 %.

Perjantai-aamuna nousimme vasta noin puoli kymmenen kieppeillä, mutta ehdimme vielä mukavasti aamupalalle, jota tarjoillaan kätevästi Istana-hotellissa jopa klo 10.30 saakka. Mikäpä sen mukavempaa, kuin näin loman alussa nukuskella univelkoja, aikaeroja ja matkaväsymyksia pois.

Aamupalalle lähtiessämme päivän retkiohjelman kohtalo näytti hieman huonolta, sillä taivaalta satoi vettä kuin kaatamalla. Huoneemme on hotellin länsisiiven kymmenennessä kerroksessa ja ikkunasta katsottuna näytti välillä siltä, kuin vesisade olisi suihkinut ulkona vaakasuoraan. Sinänsä tuo ei liene mahdotonta, sillä aikanaan Empire State Buildingissä käydessäni kuulin, että pilvenpiirtäjissä sataa toisinaan jopa alhaalta ylöspäin.

Onneksi heti aamiaisen jälkeen taivas alkoi vaalentumaan ja päätimme lähteä eilisten suunnitelmien mukaan liikkeelle. Otimme hotellin edestä taksin, jonka kanssa etukäteen sovimme parin-kolmen tunnin reissusta n. 25 kilometrin päässä sijaitsevaan Batu Cavesin luolastoon. Kuski olisi koko ajan käytössämme ja toisi meidät takaisin hotellille. Hinnaksi sovimme 120 ringettiä, mikä lienee euroissa jotain 24 euron tienoilla.

Batu Caves on yksi alueen suosituimmista nähtävyksistä ja luolille saavuttuamme huomasimme, ettei siellä tosiaankaan tarvinnut olla yksin. Luolien edessä on monikymmenmetrinen kullanvärinen hindujumala-patsas ja länsimaisten turistien lisäksi paikalla olikin runsaasti esimerkiksi intialaisia ja muita aasialaisia uskontoaan harjoittamaan tulevia matkailijoita. Alueelle sisään astuessani huomasin, että  meikäläisen tyyppinen vartalo taitaisi olla kova sana täällä: ainakin ne olivat nostaneet näköisimmälle paikalle samaa upeaa gotleettista vartalotyppiä edustavan hindujumalan patsaan ;).

Kuljettajamme tarjoutui ystävällisesti ottamaan meistä yhteiskuvan, joka oheisena todistanee, että paikalla tosiaankin käytiin. Kauaa ei kuitenkaan helteessä jaksanut patsastella poseeramassa, vaan oli aloitettava kipuaminen vuoren sisään.

Ylös luolastoon on kuljettava jyrkkiä portaita, jotka on tehty tämän hindujen pyhän vuoren rinteeseen. Portaita on tarkalleen 272 askelmaa ja kiipeämisurakan edistymistä saattoi seurata numeroiduista askelmista. Vaikka kunto ei ihan huippua ole meillä kummallakaan, niin muutaman hengähdystauon avulla  pääsimme muun virran mukana kohtuullisen kivuttomasti ylös luoliin. Matkalla tosin jouduimme varomaan ruokapaloja kerjääviä apinoita, jotka yrittivät myös varastella turistien tavaroita. Hiki toki tuli ja lämmintä oli, mutta onneksi aurinko ei paahtanut täydeltä terältä, joten lämpötila ei kohonnut paljoakaan yli 30 celsiusasteen.

Sisällä luolissa näimme tippukiviä, hindupyhättöjä ja läähättäviä hiestä märkiä kohtalotovereita. Onneksi älysimme ottaa mukaan reppuun energiajuomaa, joka tulikin ylöskapuamisen jälkeen varsin tarpeeseen.

Kuvasin vuoren sisässä muutaman panoraaman, joista varmaankin saa parhaan käsityksen millaista vuoren sisässä oli. Tässä yksi: Batu Caves panorama.

Alas laskeutuminen oli sitten oma lukunsa. Sateen liukastamilla portailla oli hiukan huteraa tulla alaspäin, joten jokaista askelta sai varoa tosissaan, mutta samat 272 askelmaa pääsimme myös takaisin päin ilman kommelluksia. Vastaantulevaa liikennettä oli myös iltapäivällä enemmän, joten uhrilahjaksi ruokapurnukoita kantavia hindumummeleita saimme väistellä lähes kiusaksi saakka.

Alhaalta löysimme kuskimme, joka neuvoi meitä vielä juomaan pullolliset kylmää vettä. Olisivatko litimärät ja punoittavat naamamme kertoneet hänelle riittävästi nestehukan vaarasta? Kotimatkalla pysähdyimme vielä ottamaan muutaman kuvan kaksoistorneista ja sitten olimmekin takaisin hotellilla.

Joten kaiken kaikkiaan mukava puolen päivän seutu. Nyt pienet päiväunet ja sitten illalla ennen pimeän tuloa Menara-torniin muutaman sadan metrin korkeuteen maisemia ihailemaan ja kuvaamaan. Sen jälkeen Hawker-centeriin syömään ja kohtuuaikaisin nukkumaan. Huomenna on lentopäivä, koska aiomme vaihtaa maisemaa Penangille.

1. Mahtavaa lukea reissustanne !!! Olemme itse lähdössä Arskamatkojen Borneon kiertomatkalle ensi kuussa ja KL ja Langkawi kuuluvat reittiimme, joten odotan jo innolla, mitä kuulumisia seuraavaksi kerrotte. Oliko muuten Hawker-keskus maineensa veroinen: herkkuja halvalla??
    T:Liisa

2. Käytiin erilaisissa Hawkereissa sekä Kuala Lumpurissa, Penagilla että Langkawilla. Aina oli suorastaan liikaa valinnanvaraa ja hinta/laatusuhde kohdillaan. Eurolla pikkunälkään ja parilla-kolmella eurolla vatsa täyteen maukasta ruokaa! Oluiden kanssakaan ei siis edes kauhean kallista.