torstai 21. tammikuuta 2010

Kanalättyä KLCC:ssä

Kuala Lumpur, Malesia. Lämpötila: 31 astetta. Lomafiilis 100%.

Viimeisenä lomapäivänä Malesiassa nukuskelimme pitkään. Kuin rahaa pankkiin laittaisi, oli ajatuksena, kun heräilimme vasta yhtätoista käydessä. Illalla olisi kuitenkin vääntäydyttävä Kuala Lumpurin kansainväliselle kentälle hyvissä ajoin ennen puoltayötä, joten seuraavan vuorokauden ajan nukkumiset olisivat sitten katkoisaa torkahtelua lentokoneessa ja kentillä. Onneksi Piccolo-hotellin Kingsize-pedissä kelpaa koisia. Mahtavat tyynyt ja sopivan jämäkkä patja. Taitaapa muutenkin olla koko reissun siistein hotelli ja todella keskeisellä paikalla KL:n ydinkeskustassa. Jos joskus tulemme uudestaa Kuala Lumpuriin esimerkiksi muutamaksi yöksi, niin ehdottomasti kannattaa pitää Piccolo mielessä.

Aivan Piccolon ulko-oven edestä kulkee muuten "Hop on, Hop off"-kaupunkikiertoajelun reitti, jonka kyytiin mekin päätimme lähteä viimeisen päivän ohjelmana. Kyseinen systeemi muodostuu 24 tai 48 tunnin lipusta, jolla saa ajaa ympäri kaupunkia 30 minuutin välein liikkuvilla busseilla. Kaksikerroksisia busseja on liikenteessä 5 kpl, joista kahdessa on yläkerrassa ns. open deck, josta takuulla saa parhaat näkymät miljoonakaupungin elämään ja kuhinaan. Aurinkoisena päivänä tuolla avoimen taivaan alla tosin saattaa tulla tosi kuuma, sillä tovin aikaa kuikultuamme meidänkin oli painuttava ilmastoituihin sisätiloihin vaikka tänään ei mikään mieletön kuumuus ollutkaan, vain 31 astetta varjossa ainoastaan! :)

24 tunnin kiertoajelun hinnaksi tuli muistaakseni 38 ringittiä per henki, mutta kannattaa ehkä harkita 48 tunnin lippua, varsinkin jos kaupungissa viettää useampia vuorokausia. Koko kierrokseen ympäri kaupungin kuluu nimittäin noin kolme ja puoli tuntia, eikä siihen ole laskettu yhtään tutustelua eri nähtävyyksiin. Eli jos tuolta bussista meinaa käydä katselemassa muutamia keskeisiä nähtävyyksiä, saa koko kaupungin sightseeingiin helposti kulumaan vaikka koko päivän.

Itse kävimme KLCC:n Suria ostoskeskuksessa hämmästelemässä julman kokoisia kauppoja ja kansainvälisten laatumerkkien myymälöiden kavalkadia. Hienoja tavaroita kovia hintoja pelkäämättömille ja niille joilla lompsassa riittää pätäkkää ostamaan esimerkiksi tuhansien dollarien käsilaukkuja. Löysimme onneksi tuolta myös tavaraa ihan tavallisen kuolevaisen tuloille sopivaan hintaan, joten jotain pientä mukaan kuitenkin tarttui. Samalla päätimme syödä aamiaisen tai paremminkin brunchin, koska hotellin hintaan emme sitä olleet varatessa ottaneet. Tässä vaiheessa reissua alkaa nämä aasialaiset eväät jo hiukan tökkiä, joten päätimme turvautua länsimaisen tyyliseen ruokatarjontaan. Niinpä kävelimme Surian pohjakerroksen Pizzahutiin sisään ja tilasimme parit vöyreät pizzat. Kanalättyä tuhdilla juustolla ja Super Supremeä... Ja arvatkaapa oliko hyvvää? :)

KLCC:llä otimme muutaman kuvan vielä Petronas-torneista. Aika viston näköinen maisema noin laajakulmalla yläviistoon otettuna, kun ympärillä on joka puolella taivaaseen kurottavia pilvenpiirtäjiä... ei meillä vaan Oulussa... onneksi?

KLCC:n edestä matkasimme Hop on -bussilla Chinatowniin, missä ehdimme vielä shoppailla muutaman ostoksen ennen sateen alkua. Täällä Kuala Lumpurissa vaikuttaisi olevan melkein sääntö, että aamupäivät ovat kuivia ja iltapäivällä ripsaisee sitten lyhyehkön sateen. Sateen karkoittamina otimme Chinatownista teksin, jolla sitten hurautimme takaisin Piccolo-hotellille. Piccolo-hotellia vastapäätä on muuten iso musiikkiliike, jossa kävin tsekkailemassa kitaroita. Flying V:n paikallinen kopio olisi maksanut alle sata euroa, mutta oheisen kuvan komeasta Telecasterista olisi joutunut pulittamaan jo 750 euroa vastaavan nipun ringittejä. Juuri nyt saavat nuo jäädä kuitenkin tänne hyllyyn, sillä matkalaukku on jo ihan täynnä ja lomakassassakin on alkanut jo pohja häämöttää :)

Nyt sitten muutaman tunnin päiväunet ja illalla kentälle kotimatkaa varten. Meillä on ensin lento Malaysian Airlinesillä Shanghaihin, missä sitten hypäämme sinivalkoisille Finnairin siiville. Näillä näkymin olemme kotimaan kamaralla Helsingissä perjantaina iltapäivällä noin kahden maissa, jos vain lentojen aikataulut pitävät kutinsa.

Loppupohdiskelut ja yhteenvedon jätän kodin tulipesän lämmössä suoritettavaksi, mutta jo tässä vaiheessa voi viimeisestä reilusta parista viikosta helposti todeta: mahtava loma, uusia hienoja kokemuksia, upeita maisemia, ihanaa lämpöä, ja mikä parasta, täällä ei työasiat tai muutkaan huolet ole mieltä rassanneet. Ihoonkin on tullut väriä, vaikka se ei meille pääasiallinen syy matkustamiseen olekaan; rusketus kuitenkin lähtee muutaman pesun jälkeen hilseenä iholta, mutta muistot ja kokemukset seuraavat sisällämme lopun elämän ajan siihen asti kuin kuolo tai dementia ne sieltä poistavat... :)

1. eipäsitten muutakuin turvallista kotimatkaa. täällä onkin sitten aika rapsakkaa pakkasta vastassa.
    meillä alkaa olla hiljalleen aika laitella uikkaria reppuun.

terkut:
    perapappa

2. Kiitos. Vaan johan täältä joutaa, kun on välillä käytävä kotonakin, että voi taas joskus lähteä uudestaan! Siellä kulkee sitten yläilmoissa uikkareita eri suuntiin... saattapi olla, että noita meidän vesivarusteita ei vähään aikaan luonnonvesissä littuuteta :)

3. KIITOKSET TEILLE JANE JA JONE TÄSTÄ KIVASTA PÄIVÄKIRJASTA!
    OLEN ELÄNYT TEIDÄN KANSSA KOKO MATKANAJAN JA MEIDÄN KOKEMUKSET ALKAVAT TIISTAI-ILTANA KUOPIOSTA KOHTI PENANGIA HOTELLI HARD ROCKIA.
    TÄÄLLÄ PAKKASTA NYT NOIN 27, JOTEN VOITTE VAAN KUVITELLA ONKO LÄHTÖKUUMETTA.....
    AJATTELIN VIELÄ KYSÄISTÄ MISSÄ TODELLA KANNATTAA VAIHTAA RAHAA? ME EMME VOI TÄÄLLÄ EDES VÄHÄÄ VAIHTAA, KOSKA LÄHDEMME KUOPIOSTA SUORAAN.

OIKEIN KAUNIITA PAKKASPÄIVIÄ TEILLE OULUUN JA KEVÄÄNODOTUKSIA!

T. ENSIKERTAA MALESIAAN

4. Rahaa ei ehkä kannata kovasti kotimaassa vaihtaa. Katsoin juuri Forexin kurssin, joka on jopa pikkuisen Langkawin vaihtopisteitä kehnompi. Langkawilla sai 100 eurolla noin 460 ringittiä, Penangilla ja Kuala Lumpurissa 470-475 ringittiä. Ja tämän päivän Forexin kurssilla saisi 457 RM:ää. Ei ehkä isoja eroja, mutta kaikki säästö kotiin päin.

Jokaisella Malesian kentällä, missä liikutiin, oli heti passintarkastusten jälkeen rahanvaihtpisteitä, joilla pääsee alkuun. Ja Visalla voi nostaa automaateista, tosin kurssia en osaa sanoa ja siitä menee aina muutama lantti per nosto.